رادیو افکار مردم

رادیو افکار مردم

مهره های سوخته، به کی‌ها اطلاق می‌شود؟

تحلیل
شریک سازید:

در حکومت هایی که میزان حساب‌دهی، شفافیت و تخصص‌گرایی ضعیف است، مهره های سوخته به مهره های «پویا» تبدیل شده و جای همه را پر می‌کنند.

مهره های سوخته به سیاستمدارانی گفته می‌شود که مدت کاری خود را در حاکمیت بدون هیچ دستاوردی به اتمام رسانیده باشد. در واقع، مهره های سوخته انسان‌های بی‌خاصیتی هستند. بیشتر این‌ها از راه های تملق و خویشاوندی حزبی و خونی به مصدر قدرت می‌رسند و در زمان تصدی قدرت تا می‌توانند از آن به نفع شخصی سؤ استفاده می‌کنند.

مهره های سوخته برای حفظ قدرت، حاضر به هر نوع معامله هستند. این معامله ها حتی گاهی به قیمت وقار، عزت و حیثیت آن‌ها تمام می‌شود ولی آن‌ها قدرت و منصب را نسبت کرامت امتیاز می‌دهند. برخی از اعضای این گروه به حدی زیرک هستند، که با سکوت مرموز چنان از خود شخصیت دل‌سوز و میهن‌دوست جا می‌زنند که طرفدارانی را نیز از میان مردم بی‌خبر کسب می‌کنند.

در حکومت هایی که میزان حساب‌دهی، شفافیت و تخصص‌گرایی ضعیف است، مهره های سوخته به مهره های «پویا» تبدیل شده و جای همه را پر می‌کنند. این گروه تبه‌کار هیچ‌گاهی از منصب و مقام نمی‌افتند. گاهی وزیر، گاهی سفیر، گاهی وکیل، گاهی معیین، گاهی سخنگو و گاهی مشاور و.... همیشه مقام تبدیل می‌کنند. تملق و چاپلوسی بهترین ابزار استمرار در قدرت برای این گروه تبه‌کار است.

رهبران حکومت های فاسد از این گروه به شدت راضی هستند. چون جز چاپلوسی و خوش‌خدمتی، هیچ‌گاه خطر و چالشی را برای رهبران سیاسی بار نمی‌آورند. در قاموس این گروه مفهومی چون احترام به خود و دیگران وجود ندارد. آن‌ها فقط تملق و بزرگ‌بینی را جایگزین تعهد و احترام می‌کنند. از این‌رو حس داشینِ شخصیت در این افراد بسیار ضعیف و اما حس پست‌بودن در رفتار آ‌ن‌ها همیشه عادی و مشهود است.

برای این‌که مهره های سوخته و چسپیده‌ به‌قدرت را شناسایی کرد، ما نیاز به نقد سیاسی داریم. این وظیفه منتقدین، دانش‌پژوهان، پژوهش‌گران و متخصصین سیاست است تا نقد های جدی و سازنده را در باب بازیگران قدرت و سیاست راه اندازی کنند. ما باید این گروه بدسرشت را در حیات سیاسی امروز و فردای کشور خود شناسایی کنیم و نگذاریم تا اینان با ظرفیت بالایی که در دروغ پراگنی، توجیه‌گری و سیاست‌زدگی دارند، دوباره بر چشمان مردم ما خاک بپاشند.

داکتر ملک ستیز

بازدیدها: 32